Yoga voor beginners: 7 tips om te starten met Yoga

yoga débutant

Staat een yogales bij u ook al lang op uw verlanglijstje? Bij ons ook, maar we vinden vaak de tijd niet om eraan te beginnen. Dat komt omdat we niet goed weten wat het inhoudt en hoe we ermee kunnen starten. Beginnen met yoga hoeft eigenlijk niet zo ingewikkeld te zijn. Met een paar gemakkelijke poses en de juiste mindset, geraakt u al heel ver. Klaar om de eerste stap te zetten naar uw inner Yogi? 

Yoga, wat is dat nu eigenlijk?

Volgens de Belgische Yoga Federatie focust Yoga zich op de relatie tussen lichaam en geest. We leven in een wereld waar alles snel gaat en we vaak niet de tijd nemen om even stil te staan en ons bewust te worden van de omgeving rondom ons. Yoga combineert ademhalingstechnieken met meditatietechnieken en vertaalt die in verschillende bewegingen, gekend als ‘yoga poses’. Het uiteindelijke doel is de fysieke en mentale gezondheid verbeteren door gemoedsrust te creëren. Hoewel yoga een eeuwenoude kunst is afkomstig uit India, is het ondertussen een universele taal geworden. 

Deel uitmaken van die universele taal blijkt niet zo ingewikkeld te zijn als gedacht. Het draait allemaal rond tijd en mindset. Klaar om de eerste stappen te nemen? Wij ook!

Start nu met yoga oefeningen met deze gemakkelijke tips!

Tip 1 – Yoga is voor iedereen

“Is dat niet zweverig?” of “In groep me openstellen, liever niet”. We hebben allemaal wel onze excuses om niet te starten met yoga. Maar u kan perfect yoga afstemmen op wat u nodig hebt en waar u zich comfortabel bij voelt. Er bestaan verschillende vormen van yoga en verschillende yoga oefeningen die zich elk focussen op een ander doel.

Tip 2 – Zoek de vorm die bij u past

Schuim het internet af en ga op zoek naar de vorm van yoga die het beste bij u past. Wil u graag een sterker en leniger lichaam? Of wil u aan uw houding werken? Misschien focust u zich liever op mentale rust. Bent u misschien zwanger en probeert u uw weg te vinden naar zwangerschapsyoga? Dat kan ook! Om een idee te krijgen welke mogelijkheden er zijn, hebben we hier enkele vormen opgesomd:

  • Ontspanning en herstel:
    – Yin Yoga
    – Restorative Yoga
    – Yoga Nidra
  • Gemiddelde inspanning:
    – Hatha Yoga
    – Pilates
    – Aerial Yoga
  • Zware inspanning:
    – Ashtanga Yoga
    – Hot Yoga
    – Vinyasa Yoga
  • Spirituele yoga:
    – Jivamukti Yoga
    – Kundalini Yoga

Weet u niet meteen welk type van yoga het beste bij u past? Probeer van elke categorie één uit. Zo merkt u snel welke vorm van yoga bij u past, en welke helemaal niet. 

Tip 3 – Ga op zoek naar yoga lessen voor beginners

Tijdens uw eerste yogales staat u niet graag tussen mede yogi’s die zich al vijfdubbel kunnen plooien. Laat de expert lessen nog even voor wat ze zijn en begin rustig. Leer uw lichaam en geest kennen en kies voor een beginner les die zich focust op het eerste contact met yoga. De overgang naar intensievere yoga zal zo gemakkelijker zijn. 

Hebt u geen klik met de yoga leraar? Probeer dan eens een andere les. Het is namelijk belangrijk dat u zich goed voelt tijdens de les. Tijdens een yogales moet u zich volledig kunnen overgeven aan het gevoel, en dat kan niet als u geen klik hebt met de yoga leraar. 

yoga oefeningen

Tip 4 – Draag de juiste kledij tijdens een yoga les

Het is waarschijnlijk vanzelfsprekend, maar ga niet naar de yogales met een jeansbroek aan. Dat kan nogal oncomfortabel worden. Kies voor comfortabele kledij. Denk aan een sportlegging, een short, een gemakkelijke t-shirt dat genoeg ademt, en vergeet vooral uw sokken en trui niet. De meeste yoga lessen worden afgesloten met een rustmoment en dan koelt u meteen af. Hoewel sommige yogi’s dekentjes voorzien, is het aangenaam zelf warme kledij mee te hebben zodat u uw les in alle rust (en zonder bibber) kan eindigen.

Tip 5 – Let op uw ademhaling

In elke vorm van yoga is ademhaling belangrijk. We ademen elke dag, altijd onbewust. Want ons lichaam doet dat voor ons, zonder dat wij ons daar zorgen over moeten maken. Yoga wil de focus terugbrengen naar het ademhalen. Want onze ademhaling zorgt voor leven en zorgt ervoor dat onze geest ons lichaam kan aansturen. 

Yoga zal ervoor zorgen dat u meteen bewuster wordt van uw ademhaling en dus uw lichaam, niet alleen tijdens de yoga lessen maar ook daarbuiten.

Tip 6 – Laat alle verwachtingen los

U hebt zich ongetwijfeld al een beeld gevormd van wat yoga is en hoe zo’n les eruit ziet. Misschien hebt u al verwachtingen van hoe u uw eerste yoga les zal aanpakken. Laat deze verwachtingen los, want yoga is zoveel meer dan ‘gewoon een les volgen’. Het kan u emotioneel maken, moe maken, maar ook opgelucht doen voelen en u laten genieten van de kracht van uw lichaam.

Laat alle verwachtingen los en geniet van alle onverwachte gevoelens die een yogales bij u kan losmaken.

Tip 7 – Geef het even tijd

U hebt enkele yoga lessen achter de rug, maar die stilte tijdens de lessen en die yoga oefeningen blijven ongemakkelijk aanvoelen? Dat is heel normaal! Geef het even tijd. Nieuwe gewoontes creëeren is niet gemakkelijk. Bent u het na 3 maanden nog niet gewoon? Dan kan u altijd een andere vorm van yoga overwegen, of misschien een privé leraar!

Wij zijn alvast helemaal geïnspireerd om onze eerste yogales uit te proberen! U ook? Vind een yoga studio in uw buurt of kijk eens op ListMinut! Er zijn heel wat yogi’s die u graag willen helpen fysiek en mentaal sterker te worden.

Hebt u nog tips? Of hebt u een eerste yogales achter de rug? Bent u misschien zelf een yogaleraar en wilt u yogales geven? Laat het ons weten in de comments! We horen graag uw ervaringen!


Groetjes,
het List-Minut team

Leave a Reply