Het ListMinut-team: ontmoet Lien!

‘Team work makes the dream work’ en dat ervaren we bij ListMinut elke dag opnieuw! Het ListMinut-team is een leuke bende van 20 gemotiveerde en gelijkgestemde mensen. Benieuwd wie we zijn? We stellen ons graag voor! 

Vandaag zetten we Lien in de spotlight! Bent u een dienstverlener bij ListMinut? Dan hebt u ongetwijfeld Lien al aan de telefoon gehad! Lien is namelijk dé nummer 1 contactpersoon voor de Nederlandstalige dienstverleners bij ListMinut. Wij kennen haar als de steeds opgewekte collega en sterke madam die stevig in haar schoenen staat, en een peperkoeken hart heeft! We stelden Lien enkele vragen waar ze met haar eeuwige enthousiasme op antwoordde!

Hey Lien, kan jij ons meer vertellen over jouw werk bij ListMinut?

Ja, met veel plezier! Ik ben Operationeel Manager voor al onze Nederlandstalige dienstverleners bij ListMinut. Met andere woorden: ik begeleid onze dienstverleners met hun ListMinut-carrière en -pad. Zo ben ik hun ‘first point of contact’, geef ik hen advies, luister ik naar hun moeilijkheden of problemen en luister ik ook naar hun feedback. En dankzij hun feedback breng ik verbeteringen aan op ons platform. Op deze manier streef ik er elke dag naar om onze dienstverleners de beste ervaring te bieden! 

Heel wat ListMinut-gebruikers, zowel dienstverleners als klanten, meldden zich aan op het vrijwilligersplatform om buren gratis uit de nood te helpen. Die golf van solidariteit was zo hartverwarmend! 

– Lien

Wat is je meest onvergetelijke moment bij ListMinut?

Het meest memorabele moment was voor mij tijdens de eerste lockdown, vorig jaar in maart. Voor alle Belgen was dit een zware domper, ook voor ons. We wisten niet goed wat ons te wachten stond, en dat was best beangstigend. Maar we besloten snel dat het virus ons niet klein zou krijgen en focusten ons op wat we wél konden doen. We stelden ons de vraag “Wat kunnen we doen om ons steentje bij te dragen en zoveel mogelijk mensen te helpen in deze angstige tijden?”. En dat was snel duidelijk: een vrijwilligersplatform opstarten! 

De kracht van ListMinut is haar community: alle mensen die het platform gebruiken. Al snel merkten we dat veel dienstverleners en zelfs klanten ons vroegen wat ze konden doen om te helpen. Iedereen moest in quarantaine en kwam alleen nog buiten voor essentiële verplaatsingen, zoals boodschappen doen. Maar we hadden niet allemaal die ‘luxe’. Risico-patiënten bleven binnen uit veiligheid, en zorgpersoneel draaide dubbele shiften in de ziekenhuizen. Zij hadden hulp nodig, en onze ListMinut-community kon die hulp bieden! 

Heel wat ListMinut-gebruikers, zowel dienstverleners als klanten, meldden zich aan op het vrijwilligersplatform om buren gratis uit de nood te helpen. De reactie die we kregen van onze dienstverleners was absoluut geweldig. Honderden en honderden dienstverleners registreerden zich op ons vrijwilligersplatform om anderen te helpen. De taken waren heel uiteenlopend. Sommigen deden boodschappen, anderen wandelden met honden, nog anderen kookten,… Die golf van solidariteit was zo hartverwarmend! 

Samen met onze dienstverleners en klanten hebben we het vrijwilligersplatform, naast ons reeds bestaande platform, de volledige eerste lockdown laten draaien.

En wat is volgens jou de coolste dienst die tot nu toe op het platform is aangeboden?

Er zijn al zoveel coole diensten op ons platform aangeboden! Persoonlijk vind ik het altijd geweldig als ik verhalen hoor over dierenoppassers die exotische of speciale dieren verzorgen. We zijn het gewoon om verhalen over katten of honden te zien voorbij komen, maar een lama of een papegaai is toch iets helemaal anders! Sommige dienstverleners sturen dan foto’s door van hun job waarbij ze dan biggetjes aan het voederen zijn of een selfie met een hagedis. Ja, dat is super leuk om te zien!

Wat is het grappigste dat je al bij ListMinut hebt meegemaakt?

Dat is een goede vraag! Ik bel regelmatig met onze allerbeste dienstverleners (wij noemen hen ambassadeurs). En één van hen vertelde me eens het volgende verhaal:

De dienstverlener moest naar een klant voor een loodgieterswerk. Dus de klant gaf hem zijn adres en ze maakten een afspraak voor ‘s avonds. De dienstverlener kwam aan op het adres (in de juiste straat en op het juiste nummer) en klopte aan de deur. Een jongen opende de deur. De dienstverlener stelde zich voor en vertelde het kind dat hij hier was om iets te herstellen. Niet wetende wat te doen, ging het kind naar boven om zijn vader te halen. De vader kwam beneden en was redelijk argwanend. Hij dacht dat de dienstverlener mogelijk een inbreker was en een smoesje had verzonnen. De vader zei tegen de dienstverlener “Ik heb niets besteld, ik heb niet eens om een loodgieter gevraagd! Wie bent u?!”. De dienstverlener legde het allemaal uit en liet het adres zien dat de klant hem had gegeven. En inderdaad: hij was in de goede straat, op het juiste nummer maar in de verkeerde deelgemeente. De vader kalmeerde meteen, verontschuldigde zich en vertelde hem dat dat in het verleden nog al eens was gebeurd. Hij was heel vriendelijk en legde de weg uit om naar het andere adres te gaan. De dienstverlener stond op het punt te vertrekken, toen de vader hem vroeg “Maar eigenlijk… mijn keukenkraan is ook stuk, zou u die kunnen repareren?”.

Dit verhaal heeft mij echt doen lachen! En alles liep uiteindelijk heel goed af. De vader heeft ListMinut uiteindelijk op een zeer ongebruikelijke, maar positieve manier leren kennen. En zijn kraan werkt weer!

Heb jij al als dienstverlener via ListMinut gewerkt?

Ja, dat heb ik al gedaan! Ik heb 2 weken op een kat gepast in Sint-Gillis voor een dame die op vakantie ging. Het was een hele lieve en oude kat. Hij was constant knuffelen. Het was echt een heel fijne ervaring!

In de toekomst zou ik graag weer als kattenoppas willen werken. Ik ben echt een kattenmens! Op dit moment kan ik geen kat houden in mijn appartement, dus ik vind het leuk om voor andere katten te zorgen. 

Ik zou ook wel bijles Nederlands kunnen geven! Dat heb ik in het verleden al gedaan, dus ik zou het enkel eventjes moeten opfrissen. Ik zou wel absoluut niet als klusser kunnen werken! Ik maak meer dingen kapot dan dat ik herstel, en dat is niet de bedoeling natuurlijk! Ik ben niet echt superhandig.

Wat staat er nog op je to-do lijstje voor vandaag?

Deze week heb ik een aantal videogesprekken gehad met enkele ListMinut-ambassadeurs. En dadelijk ga ik hen een e-mail sturen om hen te bedanken voor hun tijd, en hen nog wat extra informatie bezorgen. Ik moet ook mijn e-mails en telefoontjes inhalen. En ik ben nog wat nieuwe functies op de website aan het testen waar onze IT-ontwikkelaars aan gewerkt hebben. Dus voordat we die zaken online zetten, ga ik het allemaal bekijken (wat erg leuk is, want je kunt je mening geven en aanbevelingen doen). En tot slot ben ik een nieuwe Facebook-groep voor de dienstverleners aan het ontwikkelen, dus ik moet nog wat nadenken over het concept.

Bedankt Lien!

Benieuwd naar de rest van het Listminut team? Hou de blog in de gaten, want we stellen elk ListMinut-teamlid voor!

Groetjes,
Het ListMinut-team

Leave a Reply